კამპანია „ჩვენთან ერთად და არა ჩვენთვის“ – დაუნის სინდრომის მსოფლიო დღის გზავნილები საქართველოდან

ნიკოლოზ ცანავა 16 წლის არის. უყვარს მუსიკა, ფილმების ყურება, ეზოში თანატოლებთან თამაში, თავისი დაბადების დღე და ყველა მნიშვნელოვანი თარიღის აღნიშვნა. განსაკუთრებით ელოდება დაუნის სინდრომის მსოფლიო კვირეულს.

წელს კვირეული  განსაკუთრებულად აღინიშნა, რადგან კამპანიის ფარგლებში მრავალმხრივი ღონისძიებები  გაიმართა.

წლევანდელი კამპანიის სლოგანია: „ჩვენთან ერთად და არა ჩვენთვის“. მის  გარშემო სახელმწიფო, კერძო სექტორი და ცნობადი სახეები გაერთიანდნენ, რათა საზოგადოებას კიდევ ერთხელ შეახსენონ, რომ „მეგობრები ქრომოსომებს არ ითვლიან“.

დაუნის სინდრომის მქონე ადამიანები ჩვენი სოციუმის სრულფასოვანი და სრულუფლებიანი წევრები არიან და საზოგადოებაში მათი ინტეგრირება პრიორიტეტული საკითხია.

წელს კამპანიის „ჩვენთან ერთად და არა ჩვენთვის“ მთავარი გზავნილებია:

  • ჩვენ გვსურს თქვენთან ერთად ცხოვრების გაზიარება;
  • ჩვენ ვართ განსაკუთრებული უნარების მქონე პირები და არა – თანაგრძნობის ობიექტები;
  • ჩვენ შეგვიძლია, ვიყოთ სასარგებლო ერთმანეთისთვის!

ამ გზავნილებს იზიარებს ნიკოლოზიც. მისი ინტერესის სფერო საკმაოდ მრავალმხრივია, მაგრამ განსაკუთრებით უყვარს მუსიკა და ლამაზი გოგონები. უკვე დიდი ხანია, გულის სწორიც ჰყავს. მოსწონს თანაკლასელი გოგონა და მისდამი სიმპათიებს თავისებურად გამოხატავს. უხატავს ფერად გულებს და ამ ნახატებს ჩუქნის. ერთხელ ბებიას ყვავილების ყიდვაც სთხოვა და მიართვა.

ბებია – ირმა ნონიაშვილი გვიყვება, რომ ნიკოლოზს ძალიან კარგი სოციალური უნარები აქვს, მეგობრობს თანაკლასელებთან, სკოლა და მასწავლებლებიც ძალიან მოსწონს.

„ნიკოლოზი 62-ე საჯარო სკოლაში დადის, სადაც ტიპური განვითარების მქონე ბავშვებთან ერთად სწავლობენ დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვებიც. საკოორდინატო კაბინეტი და კოორდინატორი ჰყავთ, რომელიც ეხმარებათ ბავშვებს მეცადინეობასა და პროგრამის ათვისებაში. კლასში გაკვეთილის დროს ძალიან კარგად იქცევა, ყურადღებით უსმენს მასწავლებელს.

ძალიან უყვარს მუსიკა, თავადაც ძალიან მუსიკალურია და უყვარს მოსმენა. გამორჩეულად საყვარელი ჟანრი არ აქვს, ჰარმონიული მუსიკა მოსწონს და განსაკუთრებით ყურადღებას აქცევს სიმღერების ტექსტებს. უყვარს ფილმების ყურება, საბავშვო ფილმებს არჩევს და ერთად ვუყურებთ ხოლმე. ბუნებით ესთეტია და ლამაზი გოგონები განსაკუთრებით იზიდავს…

ხშირად ჩადის ეზოში და მოსწონს ბავშვებთან ერთად თამაში. ისტორიებსაც უყვება… მოკლედ, ბიჭობს უკვე, ასაკის შესაბამისად“, – ამბობს ნიკოლოზის ბებია.

სამომავლო პროფესია ჯერ არჩეული არ აქვს, თუმცა, მოსწონს სპორტი და, როგორც ბებია ამბობს, სამსახიობო ნიჭსაც ავლენს.

ის დასძენს, რომ საზოგადოების დამოკიდებულება დაუნის სინდრომის მქონე პირების მიმართ წინა წლებთან შედარებით გამოსწორდა, თუმცა, სიტუაციის კიდევ უფრო უკეთესობისკენ შესაცვლელად მეტი ინფორმაციის გავრცელებაა საჭირო.

„მისი ძმა იყო დაკავებული ფეხბურთით და ეს სპორტი ძალიან მოსწონდა, მერე კრივზე გადაერთო და ამით უფრო მოიხიბლა. კრივის ინვენტარიც გვაყიდინა და ვარჯიშობდა თავისთვის.

არტისტული ნიჭი აქვს, მაგალითად, ფილმებს რომ უყურებს ხოლმე, იმიტაციას აკეთებს… ერთხანს  ვფიქრობდი, თეატრალურ წრეზე მიმეყვანა, ჩვენთან „აზდაკის თეატრია“ ჩამოყალიბებული, სადაც დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვები დგამენ სხვადასხვა სპექტაკლს, თუმცა, ჯერჯერობით, ვერ მოვახერხე…

21 მარტი დაუნის სინდრომის მსოფლიო დღედ გაერთიანებული ერების ორგანიზაციის ეგიდით 2011 წლის 10 ნოემბერს დაწესდა. ის მსოფლიოს უმრავლეს ქვეყანაში, მათ შორის, საქართველოში 2012 წლიდან აღინიშნება.

ფოტოგრაფი – გოგა ჩანადირი მრავალი წელია, დაუნის სინდრომის დღისადმი მიძღვნილ კამპანიებში აქტიურად არის ჩართული.

ფიქრობს, რომ მსგავსი სიმბოლური თარიღების აღნიშვნა საზოგადოების ინფორმირებისა და, შესაბამისად, სტიგმასთან ბრძოლისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია. დასძენს, რომ წლების განმავლობაში ჩატარებულ საინფორმაციო კამპანიებს უკვე აქვს შედეგი, თუმცა, კიდევ უფრო აქტიური მუშაობაა საჭირო.

„ამ საინფორმაციო კამპანიებს, რაც წლების განმავლობაში ტარდება, უკვე დიდი შედეგი აქვს, ის რომ მაგალითად სიტყვა დაუნი” დიდი ხნის განმავლობაში სალანძღავ სიტყვად გამოიყენებოდა, მათ შორის, პარლამენტის ტრიბუნიდანაც კი მოგვისმენია, დღეს უკვე სალანძღავ სიტყვად აღარ გამოიყენება.

თვითონ მშობლებმაც ძალიან იყოჩაღეს და ცნობიერების გაზრდას შეუწყვეს ხელი. მათ ყველას უთხრეს, რომ ეს არ არის სალანძღავი მდგომარეობა და ამ ადამიანებს უბრალოდ სხვა მიდგომა სჭირდებათ. ვფიქრობ, საქართველოში ჯერ კიდევ არ არის ფართოდ ცენტრები, სადაც მოხდება მათი რეაბილიტაცია და სათანადო ზრუნვა, კიდევ უფრო მეტი პროგრამის დანერგვა შეიძლება როგორც მშობლებისთვის, ასევე, თავად დაუნის სინდრომის მქონე ადამიანების ხელის შესაწყობად.

აღსანიშნავია, რომ 2015 წელს, როცა დაიწყო ეს კამპანია, იმის მერე იმოქმედა საზოგადოების ცნობიერების ამაღლებაზე. სკოლაშიც უნდა ასწავლიდნენ, რომ ეს არ არის სალანძღავი სიტყვა და მდგომარეობა.

ცნობიერების თვალსაზრისით, ნამდვილად უკეთესი მდგომარეობაა, მაგრამ პროგრამებზე მეტ დაფინანსებას ვისურვებდი.

დაუნის სინდრომის მქონე პირები ძალიან თბილი და მოსიყვარულე ადამიანები არიან, მქონია შეხება, ძირითადად, გადაღებებზე, სკოლებსა და ბაღებში. რაც მთავარია, ვხედავ ხოლმე, რომ მათი თანაკლასელები ძალიან მეგობრულად იღებენ. მაგალითად, ერთ-ერთ კლასს ორკესტრი ჰქონდა ჩამოყალიბებული, სადაც დაუნის სინდრომის მქონე ბავშვი იყო ერთ-ერთი წევრი.

ეს ადამიანები უნდა მივიღოთ საზოგადოების სრულფასოვან წევრებად, რათა პოზიტიური დისკრიმინაციაც არ გამოვიდეს, ცნობიერების ამაღლებაც სწორედ ამას გულისხმობს“, – აცხადებს გოგა ჩანადირი.

წელს დაუნის სინდრომის მქონე პირების საზოგადოებაში ინტეგრაციასა და მის შესახებ საზოგადოების ცნობიერების ამაღლების მიზნით დაგეგმილ კამპანიაში კერძო სექტორიც აქტიურად არის ჩართული.

კომპანია „არდის“ უფროსი მარკეტინგის მენეჯერი – ეკა ხიდაშელი აღნიშნავს, რომ, სახელმწიფოს ძალისხმევასთან ერთად, დაუნის სინდრომის მქონე პირების საზოგადოებაში ინტეგრირებისთვის კერძო სექტორის ჩართულობა ძალიან მნიშვნელოვანია.

აღნიშნავს, რომ, ცნობიერების ამაღლების მიზნით, საჭიროა – დაიგეგმოს სხვადასხვა პიარაქტივობა და ამ საკითხში აქტიურად ჩაერთოს მედიაც.

„თითოეული ადამიანის ვალია, რომ რაც შეუძლია, გააკეთოს ამ მიმართულებით, კომპანიების ჩართულობა ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ რესურსები გამოიყოს.

ცნობიერების ამაღლებისთვის საჭიროა, სხვადასხვა პიარაქტივობა დაიგეგმოს, მედიაც აქტიურად ჩაერთოს, რადგან ვფიქრობ, ცოტა მიძინებულია ეს თემა. მეტი ინფორმაცია უნდა გავრცელდეს და ეს არ უნდა ხდებოდეს მხოლოდ ამ კვირეულის ფარგლებში. დაუნის სინდრომის მქონე ადამიანების მეტი ჩართულობა უნდა იყოს სხვადასხვა მიმართულებით, სერიოზულად უნდა მიუდგნენ მათ შესაძლებლობებს. მაგალითად,, გიგო რომ გავიხსენოთ, რომელიც წამყვანის ამპლუაში წარმოგვიდგა და ძალიან კარგად გაართვა თავი და დადებითი ემოცია მოდიოდა. საზოგადოებაც მიეჩვევა და ჩვეულებრივი დამოკიდებულება ექნება მათ მიმართ და არა თუნდაც პოზიტიური დისკრიმინაციაც, რომელიც ასევე არ არის მისაღები. უფრო მეტად უნდა მოხდეს მათი წარმოჩენა და საზოგადოებაც მიიღებს მათ. მედიის ჩართულობა იქნებოდა ამ შემთხვევაში გადამწყვეტი და მნიშვნელოვანი“, – თქვა ეკა ხიდაშელმა.

კამპანიის „ჩვენთან ერთად და არა ჩვენთვის“ საინფორმაციო მხარდამჭერია მედიაჰოლდინგი „კვირა“. კომპანიის  დირექტორი – ქეთი ხოსიტაშვილი მიიჩნევს, რომ ყველაფერი უნდა გავაკეთოთ, რათა დაუნის სინდრომის მქონე პირებმა თავი  განსხვავებულად კი არა, განსაკუთრებულად იგრძნონ.

ჩვენ ირგვლივ ამ სინდრომის მატარებელი უამრავი  ცნობილი ხელოვანი – მსახიობი, მხატვარი თუ მოდელია.  მათ რიცხვს ქართველი ტელეწამყვანი – გიგო შიუკაშვილიც ამშვენებს. სწორედ ისაა ნათელი მაგალითი იმისა, რომ სწორი აღზრდისა და დროული სოციალიზაციის პირობებში ეს ადამიანები  ჩვეულებრივ მოქალაქეებად ყალიბდებიან.

ვფიქრობ, მოსახლეობის დიდმა ნაწილმა ჯერ კიდევ არ იცის, ვინ არიან დაუნის სინდრომის მქონე პირები, ჩვენ მათ კარგად არ ვიცნობთ, არ ვიცით მათი შესაძლებლობები…

მიმაჩნია, რომ სწორედ ასეთი კამპანიები ემსახურება ძალიან სასიკეთო და მნიშვნელოვან საქმეს –  დაუნის სინდრომის მატარებელი პირების მიმართ მეტი მიმღებლობა უნდა გვქონდეს, უნდა მივიღოთ ისინი სრულფასოვან წევრებად, გავიცნოთ, დავაფასოთ და შევიყვაროთ“, – ამბობს ქეთი ხოსიტაშვილი.

ამავე თემაზე :http://kvira.ge/821721 
                       http://kvira.ge/821721
                       http://kvira.ge/821037
                       http://kvira.ge/820948

 

 

 

 

კომენტარები

კომენტარი

- რეკლამა -

სხვა სიახლეები